Een boek lezen, waar je jezelf in herkent. Simpelweg omdat je weer weet waar je voor staat. Om opnieuw de overtuiging te voelen welk pad je wilt bewandelen. Het boek ´Essentialism´ heeft dat effect op me. Om met geestdrift mijn weg te vervolgen met BrandSense. Om met bevlogenheid organisaties te helpen bij het vinden van hun essentie.

Een eenvoudige zoektocht? Nee, dat is het niet. En ook Greg McKeown, de auteur van het boek, onderschrijft dat organisaties doelstellingen vaak ‘best helder’ hebben staan. Mensen die een bril dragen weten heel goed het verschil tussen ‘best helder’ en ‘echt helder’…

Clarify! Make one decision that eliminates thousand later decisions

McKeown maakt ons moeiteloos duidelijk wat Essentialism is. En waarom deze manier van denken het verschil kan maken voor mensen en organisaties.

Zo ontdekte hij, dat succes de belangrijkste kracht vormt om door te breken naar ´the next level´. En succes ontstaat nagenoeg altijd door focus. Een keuze voor datgene wat we in essentie na willen streven. Maar helaas leidt succes bij mensen onherroepelijk tot het verlangen naar meer van die ervaring van triomf. En al snel stapelen zich dan duizelingwekkend veel nieuwe keuzes en ideeën op. Over het aantal netwerkrelaties nog maar gezwegen. Vertroebeling van de oorspronkelijke focus is het effect, zo stelt McKeown. En succesvol ondernemen drijft van ons af.

Iets nieuws? Nee, dat niet. Maar moeilijk is het blijkbaar wel. Om keuzes te maken. Het essentiële van het onbeduidende te scheiden.

Greg McKeown beschrijft het ‘tegengif’ om de vertroebeling van focus te voorkomen: Essentialism. Allereerst stelt hij dat mensen prima in staat zijn om te beslissen wat belangrijk is en wat niet. Maar dat men zich nauwelijks tijd en ruimte gunt, om daarop te reflecteren. Herkenbaar. In het tumult van ons bestaan, neigen we vaak naar het minder tijd steken in overdenking. Hollen we van klant naar printer en van werk naar huis. Om vervolgens vrienden of familieleden te ontmoeten die op hun beurt een zelfde estafette aan bombarie hebben afgelopen.

Het trouw blijven aan je essentie en het elimineren van andere mogelijkheden, is een belangrijke tweede stap om een echte Essentialist te worden. Daarbij wijst Greg op het belang om niet bang te zijn om kansen te missen. “Ja, inderdaad, een ander zal wel ingaan op een bepaalde deal. Of iemand pakt wel de gelegenheid die voor jouw schijnbaar opportuun leek. Maar door gedisciplineerd vast te houden aan je essentie, onderscheid jij je succesvol van de rest”, zo zegt Greg McKeown.

Een belangrijke laatste stap naar Essentialism is om een platform te bouwen voor ‘effortless execution’. De meest verrassende karaktertrek van een Essentialist: een Essentialist besteedt zoveel tijd als mogelijk aan het exploreren, luisteren, debatteren, het stellen van vragen en denken. Maar het exploreren is niet een doel op zich. Het doel van het exploreren is het belangrijke te onderscheiden van het onbeduidende. Zodat je in het dagelijks bestaan moeiteloos keuzes kan maken. Simpelweg, omdat je weet waar je voor staat. En wat je te doen staat!

Een Essentialist worden, het blijkt een uitdagende tocht. Maar we kunnen het leren. En daar vaardig in worden. Hier liggend op mijn bank, voor even mijn platform voor effortless execution, ben ik me daarvan bewust. Greg, my friend, jouw boek gaf de gelegenheid om ruimte te maken voor overdenking. Zou ik dan toch al een Essentialist zijn?

========

OVER HET BOEK Foto Essentialism_Voorkant boek Essentialism
In Essentialism, Greg McKeown, CEO of a Leadership and Strategy agency in Silicon Valley who has run courses at Apple, Google and Facebook, shows you how to achieve what he calls the disciplined pursuit of less. Being an Essentialist is about a disciplined way of thinking. It means challenging the core assumption of ‘We can have it all’ and ‘I have to do everything’ and replacing it with the pursuit of ‘the right thing, in the right way, at the right time’. Auteur: Greg Mckeown

Engels, 272 pagina’s, Ebury Press, April 2014