George Clooney, inmiddels 54 jaar oud, is niet alleen de droom van vele vrouwen, maar ook nog uitgegroeid tot een icoon. Hij en ik schelen 34 jaar in leeftijd, desondanks vind ik hem een erg aantrekkelijke man. Tegenwoordig als ik aan George denk, denk ik niet alleen aan hem maar ook aan koffie, namelijk Nespresso.

Een icoon kan de identiteit van een merk mede bepalen. Naast George Clooney zijn er nog ontelbaar veel iconen. Bijvoorbeeld Cora van Mora, maar ook een getekend karakter, denk aan de poppetjes van M&M’s. De merkicoon is ervoor bedoeld om een extra visueel element aan een merk toe te voegen. Als consument herken je een merk sneller door de icoon.

Naast George Clooney als bekend persoon zijn er nog vier verschillende merkiconen. Alle vijf worden ze kort omschreven.

Een fantasie karakter is meestal een geïllustreerd karakter. Een bekend fantasie karakter is Robijntje, het beertje dat de zachtheid van Robijn moet visualiseren.

Een beeldmerk is vaak een symbool en is een onderdeel van een merk. Een goed voorbeeld van een beeldmerk is het appeltje van Apple, maar ook de drie strepen van Adidas.

Bij menselijke karakters lijkt het alsof de desbetreffende persoon echt voor het merk werkt. Een bekend voorbeeld is de supermarktmanager meneer van Dalen, die tien jaar lang een belangrijke rol heeft gespeeld in de reclames van Albert Heijn.

Zoals eerder genoemd is George Clooney een merkicoon als bekend persoon. Hij leent zijn bekendheid en imago aan het merk Nespresso. Door het inhuren van een bekend persoon bouwt een merk sneller een merkimago op, maar er zijn ook risico’s aan verbonden. Wanneer de persoon die zijn imago leent aan jouw merk zich misdraagt, dan worden die misdragingen ook toegerekend op jouw merk. Een voorbeeld hiervan is het schandaal rond golfer Tiger Woods in 2010, enkele sponsoren hebben nadat bekend werd dat Tiger Woods vreemd ging direct het sponsorcontract verbroken omdat zij niet geassocieerd wilden worden met iemand die niet trouw was aan zijn partner.

De laatste van de vijf iconen zijn ondernemers, zij kunnen ook een rol spelen in de identiteit van hun merk. Een van de bekendste ondernemers ter wereld, die zijn identiteit leende aan zijn merk, was Steve Jobs. Maar ook Hugh Hefner voor de Playboy. Net als een bekend persoon als merkicoon, schuilt er bij ondernemers als merkicoon ook een risico. Als de ondernemer zich misdraagt, heeft dit effect op zijn gehele merk.

In de wereld van de marketing wordt er een term gebruikt die niet verward moet worden met merkicoon, namelijk een icoonmerk. Hiermee bedoeld men dat het merk zo sterk is, dat het merk op zichzelf een icoon is geworden. Een icoonmerk betreft een merk zelf, een merkicoon is een onderdeel van het merkuiterlijk van een merk. Een voorbeeld van een icoonmerk is Apple, iedereen herkent het merk direct. Of er nou een appeltje getoond wordt of het strakke design van de Apple producten te zien is, Apple wordt direct herkend.

BrandSense kan jouw merk of bedrijf helpen bij het vinden of ontwikkelen van een merkicoon. Door enerverende sessies kun je erachter komen welk icoon bij jouw merk of bedrijf past. Wil je hier meer informatie over, dan kun je bellen met Birgit Laemers, 06 81 62 28 71. Of kijk verder op onze website.

 

Auteur: Maureen van Baal, 20 jaar.