Onze neus bevat ongeveer 10 miljoen zintuigcellen, ook wel receptoren genoemd. 10 miljoen zintuigcellen lijkt veel. Maar toch is het reukzintuig van de mens helemaal niet zo goed ontwikkeld. Een hond heeft bijvoorbeeld 2,2 miljard zintuigcellen. Je hebt dus 220 mensen nodig om hetzelfde te kunnen ruiken als 1 hond. En toch kunnen wij ontelbare geuren ruiken en onthouden. Hoe werkt dat eigenlijk?
Bij geurwaarneming komen geurmoleculen, bijvoorbeeld bij het ruiken van de geur van vers gewassen was, in de receptoren in onze neus terecht. Deze receptoren sturen vervolgens een signaal over deze geur naar de hersenen. De geuren die we via onze neus waarnemen komen direct in ons limbisch systeem terecht, dit systeem is betrokken bij emotie, motivatie en genot.

Bij iedereen popt wel eens een herinnering op bij het ruiken van een bepaalde geur. Denk bijvoorbeeld aan het parfum wat je eerste vriendje of vriendinnetje altijd op had. Als je nu ergens bent en je ruikt de geur van dit specifieke parfum, plopt de herinnering aan je eerste vriendje of vriendinnetje in minder dan een seconde op in je hoofd. Geur werkt als het ware als een ‘vloeibare herinnering’.

Geur kan goed toegepast worden in brandmanagement. Een onderscheidende geur kan een merk lading geven. Dit fenomeen wordt nog steeds maar weinig toegepast. 83% van alle commerciële communicatie is nog altijd gericht op ons visueel waarnemingsvermogen. Dat, terwijl 75% van onze emoties wordt bepaald door wat wij ruiken.

Er zijn verschillende geuren te onderscheiden, die invloed hebben op onze emoties en gemoedstoestand:

  • Comfortgeuren zijn geuren mensen zich geborgen en veilig voelen. De basis van deze geuren is vaak vanille.
  • Geluksgeuren zijn geuren die direct een gelukzalig gevoel bij iemand oproepen, vaak zijn dit citrusgeuren.
  • Geuren die het zelfvertrouwen een boost geven. Dit zijn vaak oriëntaalse geuren met houtachtige tonen, maar ook musk, patchoeli en cypres.
  • Rustgevende geuren zijn geuren waardoor mensen zich kalm en positief voelen. Vaak zijn dit bloemige geuren aangezien men dit al heel lang associeert met lente, liefde en romantiek. Rozenolie is een veel gebruikte grondstof als het gaat om rustgevende geuren, rozenolie wordt vaak verwerkt in parfums die deze eigenschap willen benadrukken.

Geur in de Sense Storm ®
In de Sense Storm®, een unieke methodiek van BrandSense wordt onder andere gebruik gemaakt van het blinddoeken van de deelnemers. Dit om het sterke zintuig, het zicht, uit te schakelen zodat het reukvermogen krachtiger wordt. Denk bijvoorbeeld aan een lentemorgen. Je stapt naar buiten, steekt je neus in de lucht en sluit je ogen om eens goed alle frisse geuren op te kunnen snuiven. Automatisch sluit je je ogen om beter te kunnen ruiken. BrandSense gebruikt geur enerzijds om de essentie van een merk, organisatie of gebied te onthullen. Anderzijds om geuren te implementeren in gebouwen, producten of diensten van onze klanten.

Zou jij willen weten wat geur kan betekenen voor jouw merk of organisatie? Bel dan gerust met Birgit Laemers 00 31 6 816 22 871 of kijk verder op onze website!