Sense Storm®: een uitstekende methode om organisaties snel verder te helpen
Antoine de Wispelaere, directeur Bauhaus ArtITech

Antoine de Wispelaere en Lex Deetman wisten precies wat ze wilden toen ze samen een IT Architectuur bedrijf startten. “We hadden alles helemaal uitgedacht”, vertelt Antoine de Wispelaere in het moderne kantoor van Bauhaus in Utrecht. “We wisten wat, hoe en ook het waarom. Het enige waar we nog mee worstelden was de propositie. Hoe konden we die nou écht scherp krijgen. We waren op zoek naar precies die woorden die exact weergaven wie en wat onze nieuwe organisatie zou moeten zijn.” Het leuke van de Sense Storm® vindt Antoine, is dat je potentiële klanten uitnodigt om mee te doen. “Daarmee kan je ook hun input gebruiken om vorm te geven aan jouw nieuwe onderneming.”

Consensus ontstaat vanzelf
De snelheid zit er bij de Sense Storm® goed in en dat vindt de Wispelaere aangenaam. “Het zijn letterlijk korte opdrachten, waarin ieders mening gehoord wordt. En zonder dat er bewust gestuurd wordt op consensus, ontstaat die wel.” Bij de Sense Storm® lijkt het alsof er gesproken wordt over wat er zich op dat moment afspeelt, een geur, een kleur, foto’s en helemaal niet over dat wat je als bedrijf wilt bereiken. “Met de Sense Storm® is een hele mooie en knappe manier gevonden om al die dingen die gezegd worden, om te buigen naar zaken die je werkelijk kunt gebruiken.” zegt de Wispelaere. “Hoe ze het doen, weet ik niet precies, maar ze doen het.”

Tekst en beeld versterken elkaar
De terugkoppeling van de resultaten gaat gepaard met bijpassende beelden. “Die beelden zijn buitengewoon belangrijk”, vindt Antoine. “De kernwaarden worden gekoppeld aan foto’s en dat is krachtig. Eén van onze kernwaarden is stoutmoedig. Niet alleen een uniek woord, waar we ons goed bij voelen, maar met het beeld van Floris erbij, nagenoeg onoverwinnelijk. Tekst en beeld versterken elkaar.”

Multi-inzetbaar
Bauhaus ArtITech heeft niet alleen zijn kernwaarden uit de Sense Storm® kunnen halen, ook het logo is naar aanleiding van de Sense Storm® ontworpen. “Sense Storm® wordt nu sterk opgehangen aan merkbeleving”, vindt de Wispelaere, “maar het kan net zo goed ingezet worden voor Customer Journeys of voor een gewenste cultuurverandering. Daarnaast is het bijzonder werkzaam voor trajecten, waarbij je eensgezind een richting moet bepalen.”

Succesvolle Corporate Identity
Volgens de Wispelaere is de Sense Storm® is een uiterst effectieve methode. “In korte tijd kom je precies te weten wat je in de kern van je onderneming probeert te vatten. Het gaat om het kiezen van de juiste woorden. Zelf heb je dat helemaal niet door. Je doet de opdrachten en aan het einde van een sessie denk je tja, en nu? Totdat je het merkenpaspoort ziet.” Naar aanleiding van alle uitspraken en associaties over het gewenste Bauhaus, werden de kernwaarden vastgesteld. Na een zorgvuldig proces kwamen daar precies passende woorden uit. “Ze hebben voor ons exact de juiste woorden gekozen,” vertelt Antoine de Wispelaere. Nog steeds worden ze in ieder communicatiemiddel dat ingezet wordt, gebruikt. “Hiermee zijn we echt in staat geweest om een stukje corporate identity neer te zetten.”

Met als visie ‘het ontzorgen van de CIO’, is Bauhaus artITech inmiddels uitgegroeid tot een succesvolle IT architect organisatie met 50 medewerkers.

 Naam: Bauhaus ArtITech
Kernvraag: Hoe positioneren we een nieuw organisatie concept in de IT Sector?
Kernwaarden: Charmant leiderschap, Stoutmoedig, Scherpzinnig, Echt in contact
Resultaat: Unieke propositie voor Bauhaus ArtITech neergezet binnen de IT wereld en haar klanten.
De kracht van de kernwaarden geven heel duidelijk ons onderscheidend vermogen weer, waardoor ze in iedere presentatie letterlijk worden getoond en genoemd.

logo

 

 

 

[1] Nederlandse TV serie met Rutger Hauer als Floris