“Iedereen die hier komt werken, krijgt het BrandBook mee. Nog altijd.”
Casper P. Bots, tandarts. Eigenaar van De Mondzorgkliniek

Toen Casper Bots, in 2008, zijn eigen tandartspraktijk wilde starten, stond hij voor een grootse uitdaging. “Er was helemaal niets. Geen praktijk, geen patiënten, niets,” vertelt hij, 6 jaar na dato. Wel had Casper een visie. In zijn praktijk moesten de tandarts, mondhygiëniste, paradontoloog en de orthodontist samen komen, om op die manier de meest optimale mondzorg te kunnen bieden. Het moest een veilige, comfortabele plek worden, waarbinnen de patiënt centraal stond. Casper Bots wilde hoogwaardige kwaliteit gaan leveren, die zou worden gerealiseerd door intensieve samenwerking tussen de verschillende disciplines. Alles onder één dak. “De ideeën waren er wel. Maar ja, en dan? Het hele concept, van logo tot aan de inrichting van het pand, moest nog bedacht worden. Waar begin je dan?” En dus vroeg Casper Bots iedereen die te maken zou krijgen met de Mondzorgkliniek of ze mee wilden doen aan een Sense Storm®. “Ik heb zelf niet meegedaan, omdat ik de groep niet wilde beïnvloeden. Wat achteraf onzin was, omdat bij de Sense Storm® iedere mening even zwaar weegt. Wat dat betreft is het heel anders dan bijvoorbeeld een doorsnee brainstorm.”

Hoe ruikt het bij een Mondzorgkliniek?
Hoe ruikt een dergelijke kliniek voor tandheelkunde? Wat is er aan design, kleuren en vormen te zien? Welke muziek is te horen in de verschillende behandelkamers? Oftewel: Wat is het imago van een dergelijke tandartsenpraktijk? Het hele pakket aan belevingen, waar een imago uit is opgebouwd, moest in kaart gebracht worden. Alle bouwstenen moesten worden gedefinieerd. Om te beginnen bij de kernwaarden.

Zelfs de bloemist werkt met onze kernwaarden
“Ik heb het BrandBook, met daarin onze kernwaarden, nog altijd op mijn bureau liggen,” vertelt Casper Bots. “Iedereen die hier nieuw komt werken krijgt deze mee. Zelfs onze bloemist heb ik een lijstje met de kernwaarden van de Mondzorgkliniek gegeven.” De vijf geformuleerde kernwaarden staan aan de basis van de indeling en inrichting van de praktijk. Zo werden er in het kader van de transparantie gaten in de muur aangebracht en werden er tussenwanden van glas geplaatst. De behandelkamers kregen, naast een nummer op de deur, allemaal een eigen kleur, zodat met name kinderen kunnen zien waar ze moeten zijn. “We wilden zelfs een doorzichtige vloer met een aquarium eronder, maar daar was geen geld meer voor”, lacht Bots. “In plaats daarvan is er nu een vismotief in het glas verwerkt.” Deze openheid is ook terug vinden in de balie van de praktijk. Die heeft verschillende niveaus, zodat mensen in een rolstoel er makkelijk overheen kunnen kijken. Het persoonlijke komt onder andere tot uitdrukking in de muziek die gedraaid wordt. Afhankelijk van de patiënt die in de stoel ligt, wordt uitgezocht welke muziek het best past. Iedereen die binnenkomt kan daardoor verwelkomd worden met zijn eigen favoriete klanken. “Of niet. Niet iedereen vindt muziek tijdens de behandeling prettig. Als dat het geval is, gaat de radio even uit.”

Prettige praktijk
Nog steeds worden beslissingen binnen de praktijk genomen op basis van de vijf kernwaarden. “En dat pakt goed uit. We krijgen van patiënten vaak terug dat het hier prettig aanvoelt als ze binnenkomen. En dat vind ik heel wat voor een tandartsenpraktijk, waar je toch over het algemeen niet voor je lol komt.”

 Naam: De Mondzorgkliniek
Kernvraag: opzetten nieuw concept De Mondzorgkliniek
Gewenste Kernwaarden: Transparant, Investeren (in relaties), Onbezorgd, Persoonlijk (u bent uniek), Bij de tijd
Belangrijkste resultaat:  Eenduidige beleving van de Mondzorgkliniek, doordat het interieur en het gedrag van de medewerkers gebaseerd zijn op de kernwaarden en daardoor consistent doorgevoerd zijn. Met als gevolg dat alle leeftijdsgroepen zich er prettig en thuis voelen.
 De kernwaarden geven mij zoveel helderheid en richting, dat ik onder andere heel duidelijk weet wie ik wel en niet als medewerker in mijn praktijk wil hebben werken. En dat geeft rust.