“Zonder de Sense Storm® was het niet gelukt”
Erik J. de Bruijne, General Manager Abet BV                            

Toen Erik J. de Bruijne op zijn eerste dag binnenstapte bij Abet BV, lag er gelijk veel op zijn bord. “Er moest, zowel in de hoofden van onze mensen, als in de organisatie zelf, een collectieve verandering plaatsvinden. We hadden dringend een nieuw, of in ieder geval een verbeterd, imago nodig”, vertelt Erik, 1 jaar na dato. Alleen hoe pak je zoiets aan? Het hele concept, van positionering tot aan de implementatie bij de mensen, van klanten tot aan het gebouw en de producten van Abet, alles moest worden aangepakt. “Dat lukt je niet in je eentje. Daar heb je echt hulp bij nodig”, legt Erik uit. En dus riep hij medewerkers, toeleveranciers, ‘wilde ganzen’ en zelfs klanten bij elkaar om gezamenlijk meerdere Sense Storms® te gaan doen.

Er is geen goed of fout
“Ik heb wel vaker creatieve sessies gedaan”, legt Erik zijn keuze voor de Sense Storm® uit, “maar daarbij krijg je hoe dan ook te maken met een achterliggende agenda. Het is nooit zo oprecht als bij een Sense Storm®.” De Sense Storm® benadert de vraag via een (zintuiglijke) omweg, wat maakt dat deelnemers zich vrijer voelen om hun mening te uiten. “In een Sense Storm®”, vertelt Erik, “wordt er creatief nagedacht vanuit de persoon. Er zit wel een collectief aan tafel, maar het individu wordt aangesproken. Welke geur of welke kleur vind jíj nou passen bij de onderneming. En dat is het grote verschil met de meer gangbare methoden. Er is geen goed of fout.”

De Sense Storm® is een ervaring
Je kunt iemand niet voorbereiden op een Sense Storm®, denkt De Bruijne. “Je trekt mensen uit hun normale denkpatroon en je weet pas echt wat het is als je het hebt meegemaakt.” Je kan van tevoren tegen iemand zeggen dat hij gaat nadenken over welk geluid, geur, beeld, gevoel bij de onderneming past, maar dat komt volgens De Bruijne niet over. “Een Sense Storm® moet je echt zelf ervaren.”

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden
Wat Erik het meest is bijgebleven is het resultaat. En dan met name die van het huidige imago. Wat daar uitkwam vond hij confronterend, maar wel heel oprecht en eerlijk. “Er werden geen doekjes om gewonden”, vertelt hij over de resultaten. “Maar wat ik magnifiek vond, waren de beelden die erbij gebruikt werden. Die waren zó treffend, dan hoef je niets meer uit te leggen. Ook de medewerkers die niet aan de Sense Storm® hadden meegedaan, herkenden het direct.”

100% kloppend
Volgens Erik heeft de Sense Storm® vooral bewustzijn gecreëerd op zowel individueel als collectief niveua, het besef dat het zo niet langer kon. “Ik heb gezien wat de Sense Storm® met mensen doet, dat is oprecht prachtig. Wij zijn weer trots op wie we zijn en weer overtuigd van wat we kunnen. De Sense Storm® heeft de dingen weer 100% kloppend gemaakt.”

Naam: Abet B.V.
Kernvraag: Abet als organisatie wakker kussen en het de glans van weleer teruggeven
Gewenste Kernwaarden: Hartelijk, Verbeeldend, Vooruitstrevend en Vakkundig
Belangrijkste resultaat: Een nieuw, maar ook hernieuwd, organisatiebewustzijn
abet-laminati-logo
Resultaat van de Sense Storm®:  Door de betrokkenheid van de leveranciers in het traject, kwam er meer ruimte voor de dialoog. Financieel vertaalde dit zich direct door in een enorme omzetgroei.