70% van wat je weet komt uit verhalen…en toen ging je naar school…
Verhalen maakten plaats voor andere manieren van kennisoverdracht.
Ken Robinson, ‘School kills creativity’

In een ‘elevator pitch’ heb je maar kort de tijd. memorable door de emotie te raken. De eerste indruk schijn je binnen 250 milliseconde te maken! Daarnaast is het zo dat bewegend beeld online 600.000 keer vaker bekeken wordt dan stilstaand beeld.

Feiten komen tot leven als ze verpakt zijn in emotie. Storytelling en een Storyboard helpen je hierbij:
1. Het verduidelijkt je boodschap (ratio)
2. Het raakt je (emotie)

Wat is het verschil tussen Storytelling vs Corporate taal?
Corporate taal wekt verveling op, maakt gebruik van jargon (vaktaal), is naar binnen gericht en niet herrineringswaardig.
Daarentegen is Storytelling boeiend, informeel, naar buiten gericht en is door het gebruik van anecdotes memorabel.

Ratio leidt tot conclusies, waar emotie leidt tot actie”
Donald Calne, neuroloog

Goede verhalen appelleren aan zowel de linker- als aan de rechterhelft, ratio & emotie! Verhalen spreken al jouw geheugenbanken aan om het je zo levendig mogelijk te maken.In gedachten verplaats je je moeiteloos van de ene plek naar de andere. Je beleeft vreugde, verdriet, pijn, wanhoop, doodsangst zonder dat je daar op dat moment bent. Wat vertel je meestal op feestjes en partijen? De momenten die er toe deden! Mits de rechterhersen helft op de juiste manier geprikkeld wordt. (Wat daarbij voor de een bijzonder is hoeft dat voor de ander niet te zijn.)

Wat zijn de 11 stappen bij het maken van een aantrekkelijk verhaal:
1. Bepaal kernwaarden, belanghebbenden, latente behoeften & wensen.
2. Bepaal de essentie & de uitdaging
3. Bepaal de boodschap
4. Bepaal het genre
5. Bepaal het leidende karakter & vergeet zijn/haar emoties niet
6. Bepaal de locatie
7. Bepaal de eerste actie
8. Minder is meer: de meeste details zijn niet belangrijk voor jouw klant
9. Verander of verwijder het (veronderstelde) probleem
10. “Ja maar” (in al zijn verbale en non-verbale vormen) vormt de grootste brainstormkiller
11. Durf te schrijven!

BrandSense organiseert Storytelling sessies met als resultaat een ‘elevator pitch’ in tekst, (film) animatie en/ of beeld voor jouw organisatie, merk of concept. Onze Britse storyteller/ visualizer is onder andere bekend van Marten Toonder studio’s, het Verkade Paviljoen, Corpus en meer. Wil je meer weten? Bel Birgit 06 816 22 871.

Cartoon gemaakt in ‘Customer insight’ sessie voor Specsavers.