Project Description

Beleef het nieuwe Opel

Met deze opdracht zijn we aan de slag gegaan. Beleef het nieuwe Opel, wat betekent ‘nieuw’? Welke waarden liggen daaraan ten grondslag. Dus voordat we met de Merkbeleving aan de slag zijn gegaan, hebben we eerst de waarden naar boven gehaald van het ‘nieuwe’ Opel merk.

Hiervoor hebben we de de Sense Storm(r) gebruikt en zijn we met marketing/ sales, klanten en wilde ganzen aan de slag gegaan om de essentie van deze nieuwe identiteit naar boven te halen. De waarden:

  • Gastheerschap
Bezoekers van de AutoRAI (13 tot en met 23 april 2011 staan op de Opel stand niet alleen oog in oog met ‘het nieuwe Opel’; ze kunnen het hier ook voelen, horen, proeven en zelfs ruiken. Hiermee presenteert het Duitse automerk op de grootste autoshow van Nederland de bijzondere vorm van merkbeleving en laat het bezoekers kennismaken met een nieuwe generatie Opel modellen in al hun facetten.

Ruiken aan ‘het nieuwe Opel’? Jazeker. De subtiele, frisse geur die de Duitsers op zijn AutoRAI-stand verspreiden, is een geur die naar eigen zeggen de buitenbeleving oproept. Een combinatie van liguster met ‘oud hout’. Dat moet een gevoel van vrijheid oproepen en de geur sluit bovendien uitstekend aan bij de groene boodschap van Opel op de AutoRAI. De buitengeur onderstreept zintuiglijk de gepresenteerde nieuwe, zuinigere motoren van het Duitse automerk en de groene energielabels die aan vrijwel alle nieuwe en vernieuwde Opel modellen toegekend zijn op basis van hun lage CO2-uitstoot.

En over geur gesproken: de zorgvuldig gerekruteerde gastvrouwen en -heren die de bezoekers informeren over de modellen die ‘het nieuwe Opel’ symboliseren, dragen een frisse en subtiele uniseks geur (met de naam Adventure) die aansluit op de standgeur. Ook de smaakpapillen worden geprikkeld bij Opel. Op de AutoRAI beleeft de Ampera zijn Nederlandse debuut. In het kader hiervan deelt Opel een bijzonder maar smakelijk snoepje uit aan de Ampera geïnteresseerden. Het knettert op de tong en laat ze op symbolische manier kennismaken met elektriciteit. De link mag duidelijk zijn; die verwijst naar de Opel Ampera, de eerste elektrisch aangedreven auto met een actieradius van meer dan 500 kilometer.

Muziek maakt ook deel uit van de zintuiglijke belevingswereld die op de AutoRAI ‘het nieuwe Opel’ symboliseert. In de diverse Opel modellen is muziek te horen die aansluit bij het karakter van de auto. Brutaal en ‘uit je dak’ voor de Corsa. Verleidelijk, maar stijlvol voor de Insignia. De muziek is samengesteld door voormalig wereldkampioen judo en Opel ambassadeur Dennis van der Geest, momenteel een gevierd DJ en regelmatig te vinden achter de draaitafels van exclusieve binnen en buitenlandse clubs.

Jeroen Maas, PR Manager Opel

Opel AutoRai 2011 – Beleef het nieuwe Opel

Wat heeft deze aanpak opgeleverd?

Om te beginnen bij de harde resultaten, het aantal leads scoorde ruim boven target. De Bezoekers gaven de totaalbeleving een kleine 9; de temperatuur lag gevoelsmatig een paar graden lager dan op de ander stands en een deel van de bezoekers kwam terug om te zeggen dat het zo prettig voelde op de Opel stand.

Onze cijfers…

Van de stand medewerkers kregen wij voor onze trainingen een gemiddelde van 8,7. Waarmee we de hoogste score kregen van alle trainingen. En tijdens de beurs kregen wij het predikaat papa en mama Beer, we hebben alle dagen het team begeleidt om de beleving tot de laatste dag zo goed mogelijk neer te zetten. Vanuit Opel veel lof vanwege de zeer nauwe betrokkenheid en de creativiteit die we uit eigen beweging hebben neergezet.

  • Volledige beleving gerealiseerd.
    – geur van de omgeving en de medewerkers
    – snoepje ontwikkelt in aansluiting op de Ampera
    – ieder model een eigen muziek beleving
  • Crew dagelijks gemotiveerd met, host of the day en news of the day
  • In een korte tijd een volledige beleving neergezet