Gebiedsontwikkeling is niet eenvoudig, vaak zijn er veel stakeholders betrokken, die ook nog eens een eigen agenda hebben. In de traditionele manier van samenwerken wordt vaak de nadruk gelegd op de verschillen in de agenda’s. Wat zou het met de samenwerking doen als de nadruk zou worden gelegd op de overeenkomsten?

Vaak zijn de overeenkomsten talrijker en geven deze energie in plaats van dat er energie wordt onttrokken aan de stakeholders. BrandSense heeft een aanpak ontwikkeld die ondersteunt bij het tot stand brengen van een constructieve dialoog tussen alle stakeholders. Dit kan gaan van gebouw, straat, wijk, stad tot een heel gebied. Onze aanpak is gericht op het onthullen van het collectieve karakter/ identiteit van een gebied, alsook zorgen voor een energieke samenwerking tussen de stakeholders onderling en de (toekomstige) gebruikers van het gebied. Dit is BrandSense ‘Gebiedsbelevingaanpak’.

Bepalen van de Identiteit

In de huidige woningmarkt is de eigen kracht van een woongebied of wijk van groter belang. Een kracht die (her)ontdekt moet worden op grond van bestaande en gewenste waarden van het gebied. Deze kracht kan worden gebruikt om meer partijen te bewegen tot het nemen van verantwoordelijkheid en om die partijen langdurig te binden. Door het gezamenlijk bepalen van het vertrekpunt, creëer je het kompas voor alle handelingen die verderop in het ontwikkelingsproces volgen.

Het vertrekpunt wordt gevormd door de kernwaarden van het gebied. Om alle partijen enthousiast en betrokken te krijgen en te binden is het belangrijk dat men de huidige & toekomstige kernwaarden samen bepaalt. Als iedereen zich herkent in deze kernwaarden dan volgt uitwerking van de kwaliteiten ervan als vanzelf. Het benoemen van kernwaarden is iets wat aan het begin van het ontwikkelingsproces gedaan wordt.

Dit betekent dat niet alleen professionals deelnemen aan het vaststellen van de huidige & gewenste identiteit. De gemeente, projectontwikkelaar, corporatie, overige stakeholders, kortom de mensen die werken aan of in de wijk en (potentiële) bewoners worden hierin nadrukkelijk betrokken. Hierdoor ontstaat het gezamenlijk geheugen van de wijk.

Gebiedsbeleving aanpak

Veelal heeft een projectteam al door de eigen bril gekeken naar de kansen en mogelijkheden van een specifiek gebied. Om de identiteit van het gebied te kunnen aanscherpen en verdiepen hanteren wij volgende fasen: 1.Het vaststellen van het huidige imago & identiteit 2.Het bepalen van de toekomstige identiteit, uitgesplitst in een sessie met stakeholders en één met (potentiële) bewoners. Hiermee wordt de toekomstige identiteit gezien vanuit de verschillende perspectieven.

Door externe belanghebbenden te betrekken creëer je intrinsieke betrokkenheid en voelen zij zich medeverantwoordelijk voor het eindresultaat (‘invented by me’). Hierdoor ervaart men tijdens het gebiedsontwikkelingproces minder weerstand en wordt het beslissingsproces versneld.

Kenmerkend voor BrandSense sessies is de energieke setting waarin deze plaatsvinden en de creativiteit wordt geprikkeld. Omdat ons onbewuste 200.000 keer sneller prikkels en informatie verwerkt dan ons bewuste en ons onbewuste zich concentreert op de overeenkomsten tussen mensen (zonder te gaan ’polderen’…), maken we in de sessies gebruik maken van ons ‘slimme onbewuste’. Dit doen we door het uitvoeren van specifieke opdrachten die een beroep doen op onze zintuigen en daarmee op ons associatief vermogen.

“Spannend en intrigerende synergie. Fantastisch geoliede machine“- deelnemer bewonerssessie ten behoeve van de Professor Schoemaker Plantage, te Delft.

Methoden & Aanpak

De Sense Storm® doet, door het uitvoeren van specifieke opdrachten, een beroep op onze zintuigen en daarmee op ons onbewuste. De samenstelling van de deelnemersgroep zorgt voor een breed inzicht en voor een unieke samenwerking tussen stakeholders en bewoners.

Waar staat het gebied voor? Wat zijn de verbindende elementen en waarden? Wat is de potentie van het gebied? En omdat we werken met ons associatieve vermogen en het combineren met ons slimme onbewuste, zijn de resultaten verrassend, to-the-point en verhelderend.

Doel:
Unieke kernwaarden, look & feel, basis voor ‘gebiedsbelevingsconcept’.
Gewenste archetype.

Intake, sessie, opmaak kernwaarden, visueel & tekstuele gebiedsbeleving presentatie.

Luisteren naar de geluiden, proeven van het gebied, hoe rook het vroeger en nu. Het gevoel van vroeger, plekken in beeld en verhalen vertellen etcetera. De mensen zelf zijn een schat aan energie, kracht en ervaringen. De Walk of Senses© spreekt hiermee het collectief geheugen aan.

Aanpak:
– een sessie van 4,5 uur met min. 10 deelnemers
– Zelf beleven door naar buiten te gaan en te zien wat beleving doet
– Samen het DNA bepalen aan de hand van de 15 belevingselementen

Ervaringsdeel van de sessie in het gebied en het onthullende deel binnen.

De Walk of Senses kan worden gedaan in het gebied dat ontwikkelt gaat worden of kan worden gehouden in gebieden daar buiten, ter inspiratie voor het te ontwikkelen gebied. Centraal staat dat de deelnemers uitgedaagd worden om een gebied echt te ‘beleven’. Waardoor inspiratie als vanzelf zich zal manifesteren.

Op basis van de kernwaarden en de identiteit die naar boven is gehaald wordt een creatieve briefing gemaakt. Hiermee kan het gebiedsontwikkeltraject worden voorzien van een huisstijl die aansluit bij de (gewenste) identiteit.

BrandSense heeft binnen haar netwerk de beschikking over graphic design specialisten die passende huisstijlen kunnen realiseren, van creatie t/m productie.

BrandSense heeft tot doel om de eenduidigheid van alle belevingselementen te bewaken, waardoor een consistente beleving wordt gewaarborgd.

Als gebiedsregisseur ligt de focus op het blijven nastreven van het collectieve geheugen en zorg blijven dragen voor de onderlinge cohesie bij de Stakeholders. Hiervoor is betrokkenheid nodig, zij het op een zeer bescheiden manier gedurende de doorlooptijd van het ontwikkeltraject.

De gebiedsregisseur kan aan een project worden toegevoegd op basis van een (strippenkaart) abonnement. Hierdoor ontstaat er een langdurige relatie en blijft het collectieve geheugen actueel en op de agenda.

Bij gebiedsbeleving gaat de marketing een stap verder. Alle belevingselementen die kunnen worden ingezet bij het realiseren van de (gewenste) identiteit van een gebied zullen worden ingezet.

Dit kan leiden tot nieuwe en interessante manieren van marketing. BrandSense ondersteunt hierbij in het creatieve proces. Onze business partners kunnen ondersteunen in de realisatie en productie van de concepten die hier worden bedacht.

Events en activiteiten ondersteunen de identiteit en gaan dan ook verder dan een buurt BBQ of een straatfeest met springkussens voor de kinderen. Ondersteuning vanuit digitale communicatiemiddelen wordt hierin meegenomen.