Juist, duizend woorden! Zo blijkt ook uit de antidiscriminatie campagne van het  Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties. De campagne is alweer zes jaar oud, desondanks hebben de campagne-uitingen hun kracht niet verloren.

De essentie van de campagne draait erom dat er helaas nog steeds mensen zijn die zichzelf niet kunnen zijn en gediscrimineerd worden. In de campagne wordt dit weergegeven door een beeld van  een jongen met het Syndroom van Down die een foto voor zijn gezicht houdt om dit syndroom zogenaamd te verbergen. Een moslima houdt een foto voor haar gezicht, waar een vrouw zonder hoofddoek op staat.

Zoals bij deze campagne te zien is, is dat de beelden een belangrijkste rol spelen en tekst ondersteunend wordt ingezet. Uit onderzoek is gebleken dat dit een betere manier is om ‘awareness’ te generen bij de doelgroep. Mensen onthouden 80% van wat zij zien, 20% van wat zij lezen en slechts 10% van wat zij horen. Daarnaast is gebleken dat beelden 600.000 keer sneller door het brein verwerkt worden dan tekst. En worden uitingen waar beelden bij gebruikt zijn, 94% vaker bekeken.

Onze ogen zijn verreweg ons meest dominante zintuig. Van alle prikkels die wij uit onze omgeving oppikken, zijn er 10 van de 11,2 miljoen beeldend van aard.  We interpreteren onmiddellijk wat we zien. Daarmee worden onze gedachten bepalend voor wat we waarnemen. Zelfs de geringste informatie voorafgaand aan wat we zien, kleurt onze blik. Dat wat we aan het bekijken zijn, vullen we net zolang aan met ons denken, totdat we zien wat we verwachten te zien.[1]

 

Beeld in de Sense Storm®

Tijdens de beeldopdracht in de Sense Storm® krijgen de deelnemers een vraag waarbij zij hun gevoelens en herinneringen bij het merk vanuit het geheugen halen om een bijpassende afbeelding te vinden.

De Beeldopdracht maakt gebruik van het begrip priming. Met priming bedoelen we dat een afbeelding onbewust een herinnering terughaalt uit het geheugen.

Wil jij weten wat beelden voor jou merk kunnen betekenen, neem dan contact op met Birgit Laemers, +31 (0)6 81 62 28 71 of kijk verder op onze website www.brandsense.com

[1]Zintuigen aan het werk, sensitiviteit ontwikkelen binnen organisaties, Henk-Jan Hoefman & Lenette Schuijt (red.), p. 12