Iedereen kan het zich nog wel herinneren. Heel het internet was in de ban van #TheDress. De jurk waar het hierover gaat is in werkelijkheid een blauw met zwarte jurk, desondanks zag iedereen een goud met witte jurk. Hoe kan dit?

Via onze pupil valt er licht door de oogbal op het netvlies. De receptoren op het netvlies sturen een signaal naar de hersenen waardoor wij kunnen zien. Het licht dat op ons netvlies valt is niet alleen van het object wat we zien, maar ook van de omgeving rondom het object. Om de kleuren van de jurk te kunnen zien, onttrekken onze hersenen de kleuren uit de omgeving, zodat je de kleur van het object kan zien. Maar bij sommige mensen trokken de hersenen niet de kleur uit de omgeving, maar uit de jurk, waardoor zij de jurk in een andere kleur zagen.

Zoals eerder genoemd zien we kleuren doordat er licht door de oogbal op ons netvlies valt, maar hoe zien we eigenlijk kleuren, want kleuren zijn niets meer dan licht. Het licht dat op een object valt, wordt door het object geabsorbeerd, opgenomen of teruggekaatst. De kleuren die wij zien, zitten in het licht dat wordt teruggekaatst, op deze manier krijgt een object kleur. Wij kunnen de kleuren zien doordat er een ingenieus systeem van kegeltjes en staafjes in onze ogen zitten. De staafjes nemen de toon van de kleur waar, dat wil zeggen de waarden tussen licht en donker. De kegeltjes nemen de kleur waar, rood, groen en blauw. Er moet wel genoeg licht zijn om kleuren te kunnen zien, wanneer dat niet het geval is, kunnen de kegeltjes in onze ogen geen kleuren onderscheiden. We zien dan alleen grijswaarden, doordat de staafjes de functie overnemen.

Kleuren en emoties

Kleuren kunnen ook emoties en waarden weergeven. Zo staat de kleur rood voor liefde, maar ook voor woede. De kleur geel staat voor creativiteit, maar ook voor onverantwoordelijkheid pop over to this website. De kleur goud staat voor rijkdom, maar ook voor een dromer. Kleuren kunnen een gevoel bij iemand oproepen, door het juiste kleurgebruik kun je verbintenis creëren met je merk of bedrijf.

Kleur in de Sense Storm®

Kleur geeft uitdrukking aan onze emoties. We zien Groen van Jaloezie of Rood van Woede. Kleur is daarom een uitermate efficiënte tool om in de Sense Storm ® mee te werken. Zonder het direct te benoemen, zegt het veel over het karakter van een organisatie, thema of concept. Tijdens de Sense Storm® liggen de kleurstalen verspreid over een tafel en kiezen de deelnemers een of meerdere kleuren die zij associëren met de organisatie. Door de vraag vroeg in de Sense Storm® te stellen, is het onbewuste brein al gestart met de vraag naar het karakter van de betreffende organisatie, thema of concept en doet een beroep op de emotie en geheugen in het brein. Wil jij weten wat kleur voor jouw organisatie kan betekenen, neem dan contact op met Birgit Laemers, +31 (0)6 81 62 28 71 of kijk verder op onze website.